"UTF-8"> Dr. Suzie Oh와 함께하는 품격있는 글쓰기 "6+1 Traits of Writing”
본문 바로가기
TV/독서코칭.책리뷰

Dr. Suzie Oh와 함께하는 품격있는 글쓰기 "6+1 Traits of Writing”

by 달리코치 2022. 4. 30.

작문 모델의 6+1 특성을 통한 영어 작문

글쓰기의 프로세스 6+1을 배웁니다. 글을 쓰려면 7가지가 필요하다.

1.생각

2.초안을 쓴다.

3.정확하게 쓴다.

4.종료직원과 글 쓴 내용을 쉐어한다.

5.여러분의 가슴으로 쓰라!

6. 논리력이 핵심이다. 

Ideas: Did the writer stay focused and share original and fresh information or perspective on the topic?
Organization: Does the organizational structure enhance the ideas and make them easier to understand? 
Voice: Would you keep reading this piece if were longer? 
아이디어: 작가가 계속 집중하고 주제에 대한 독창적이고 신선한 정보나 관점을 공유했습니까?
 조직: 조직 구조가 아이디어를 강화하고 이해하기 쉽게 만드는가?
목소리: 더 길다면 이 작품을 계속 읽으시겠습니까?

word Choice : 어떤 단어를 쓰는지가 중요하다 .

Sentence Fluency :어휘를 같이 쓰는 것이 아니라  다르게 쓴다. 

Conventions : 

Presentation-80%가 유태인의 부모였다. 글은 자기의 작품이다.pride가 있어야 한다.

Word Choice: Do the words and phrases create vivid pictures and linger in your mind?
Sentence Fluency: Can you FEEL the words and phrases flow together as you read the piece aloud? 
Conventions: How much editing is needed to share this piece outside? 
Presentation: Is the writing a pleasure to read and show – does the writer take pride in his or her work? (NWRL, 2008)
단어 선택: 단어와 문구가 생생한 그림을 만들고 마음에 남아 있습니까?
문장 유창성: 이 작품을 소리 내어 읽을 때 단어와 구가 함께 흐르는 것을 느낄 수 있습니까?
규칙: 이 작품을 외부에 공유하려면 얼마나 많은 편집이 필요합니까?
프레젠테이션: 글을 읽고 보여주는 것이 즐거운가? 작가는 자신의 작업에 자부심을 느끼는가? (NWRL, 2008)

 

작가가 된 것처럼 쓰라. 

어떤 글이 좋은가? 

Introduce the Language of the Traits-특성의 언어

Teach the language students need to speak and think like writers. 
Let students hear good writing, examine the qualities of good writing, and create student-friendly scoring guides.
Shared vision of “good” writing
학생들이 작가처럼 말하고 생각하는 데 필요한 언어를 가르칩니다.
학생들이 좋은 글을 듣고 좋은 글의 특성을 조사하고 학생 친화적인 채점 가이드를 만들도록 합니다.
"좋은" 글쓰기에 대한 공유된 비전

잘 쓴 글도 보여주고 잘쓰지 못한 글도 보여주라.

One of the fastest, most effective ways for student writers to learn the traits is by hearing, reading, discussing, and scoring other student work or printed material. 
Important not to use sample papers from students who are in the class. 
Samples need to be either strong or noticeably weak on a given trait, and only one trait should be worked on at a time.  Samples should also be read aloud as students learn the traits more quickly and easily when they hear as well as see the text                                    
학생 작가가 특성을 배우는 가장 빠르고 효과적인 방법 중 하나는 다른 학생의 작품이나 인쇄물을 듣고, 읽고, 토론하고, 채점하는 것입니다.
수업에 있는 학생들의 샘플 종이를 사용하지 않는 것이 중요합니다.
샘플은 주어진 특성에 대해 강하거나 눈에 띄게 약해야 하며 한 번에 하나의 특성만 작업해야 합니다. 학생들이 텍스트를 듣고 볼 때 특성을 더 빠르고 쉽게 배울 수 있으므로 샘플도 소리 내어 읽어야 합니다.

학생들이 그룹을 나누어서 해도 좋다.

Revision-개정

Class revise writing together
Orally discussing and brainstorming what could be done to improve the writing piece gives them the opportunity to solidify what they have learned in assessing work trait by trait

    함께 쓰기 수업 수정 작문을 개선하기 위해 무엇을 할 수 있는지 구두로 토론하고 브레인스토밍하면 작업 특성을 특성별로 평가할 때 배운 내용을 확고히 할 수 있습니다.

온가족이 모여서 글을 쓰라.부모가 책 읽는 모습을 보게 하라.

자신의 글에 대해 쓰고 이야기하기
Powerful for teachers to model own writing
Provides real-life example to students
Important to impress upon the students that writing is a decision-making process, and the author is in charge of making the decisions
교사가 자신의 작문을 모델링할 수 있는 강력한 기능
학생들에게 실제 사례 제공
글쓰기는 의사결정 과정이며 저자는 결정을 내리는 일이라는 점을 학생들에게 강조하는 것이 중요합니다.

Read Aloud to Connect
Reading and Writing-

읽기와 쓰기를 연결하는 소리내어 읽기
Students will hear the traits in great writing before the traits appear in their own writing.
Helps students hear new words, develop sentence sense and an ear for rhythm, enjoy and compare diverse writing styles, create common connections to ideas as a class
Use reading as a springboard to discussion and writing,  gain new knowledge, hear standard forms of English, learn about a variety of genres of writing, feel things they have never felt before, and share a wonderful time                                    
학생들은 특성이 자신의 글에 나타나기 전에 훌륭한 글의 특성을 듣게 됩니다.
학생들이 새로운 단어를 듣고, 문장 감각과 리듬에 대한 귀를 개발하고, 다양한 작문 스타일을 즐기고 비교하며, 학급에서 아이디어에 대한 공통 연결을 만들 수 있도록 도와줍니다.
독서를 발판으로 토론과 글쓰기, 새로운 지식 습득, 표준 영어 듣기, 다양한 글쓰기 장르 배우기, 지금까지 느껴보지 못한 것을 느끼고 즐거운 시간 나누기

Strong verb-같은 내용도 스트롱한 것으로 쓰라 .

문맥
역할
청중
체재
주제
강한 동사
Determined by student need
Help students write, think, and talk their way to a better understanding of their

   writing

학생의 필요에 따라 결정
학생들이 자신의 방식을 더 잘 이해할 수 있도록 쓰고, 생각하고, 말할 수 있도록 돕습니다.
   쓰기

학생 목표 SMART 목표 설정 장려
Specific
Measurable
Attainable
Reachable
Translatable
특정한
측정 가능
이를 수 있는
도달 가능
번역 가능

생각을 담는 것이 글이다

728x90

댓글